Waarom purpose de sleutel is tot jouw potentieel.

Vicky Janssen
Purpose & bewustzijn
Scroll Arrow

Voor de down-to-earth mensen klinkt zo’n titel nogal zweverig - I know. Maar blijf er nog even bij aub. In ‘t kort gaat het over je levensdoel of bestaansreden die als diepere drijfveer richting geeft aan alles wat je doet of niet doet. Het zorgt voor richting, energie, impact en innerlijke rust. Wat dat heeft te maken met merken en organisaties? Leen me even je nieuwsgierige oog, dan wordt alles duidelijk.

Misschien al even geruststellen: je purpose is er, altijd en overal. Oók als je je er (nog) niet van bewust bent. Je herkent het aan dingen die je energie geven, zelfs als niemand kijkt. Het is aanwezig in dat waar je eindeloos over kunt praten zonder moe te worden. Het gaat over waarden die in alles wat je doet ‘non-negotiable’ zijn. Of in wat je zou doen wanneer geld en verwachtingen van buitenaf geen rol zouden spelen, wanneer alles mag. Dus geen paniek. Je purpose is gewoon. En het wordt alleen maar mooier. Tenminste, als je het begint te zien en ernaar te leven. 

Voorbij de ruis worden wie je bent

Het was psycholoog Carl Jung die het concept van individuatie introduceerde: het proces waarin een mens zichzelf wordt, los van conditioneringen en verwachtingen van buitenaf. Wanneer je echt gaat zien en voelen waarvan je aan gaat, dan kun je dat bewust gaan inzetten in alles wat je doet, helemaal in lijn met wie je écht bent. Uniek en waardevol. En dat laat zich niet opdringen van buitenaf. Het komt van binnenuit.

Door terug te gaan naar je kern, en te zien en te luisteren naar wat er al is, ontstaat er ruimte voor groei, in jezelf, je merk of organisatie. Dan vul je je rol in op basis van je natuurlijke aanleg. Niet omdat iemand anders het bepaalt, wel omdat het klopt. Dan hoef je niet langer te zoeken naar wat je ‘moet’ doen, maar simpelweg volgen wat al in je zit. Dan mag je je energie gaan volgen, en van daaruit een vorm laten groeien. Zo bouw je aan een leven waaraan je niet meer wilt ontsnappen.

Van zoeken naar zien

Je purpose is er. Check. Alleen is die voor de meesten onder ons niet vanaf dag één helder. We leven namelijk in een wereld die ons voortdurend vertelt wat we zouden moeten doen, hoe we ons moeten gedragen en hoe succes eruit zou moeten zien. En dan hebben we het nog niet gehad over je eigen angsten, blinde vlekken, belemmerende gedachten en overtuigingen die je groei onbewust tegenhouden. Daarom dat ‘dicht bij jezelf blijven’ vaak makkelijker gezegd is dan gedaan. 

“Onze grootste angst is niet dat we niet goed genoeg zijn. Onze grootste angst is dat we buitengewoon krachtig zijn. Het is ons licht, niet onze schaduw, dat ons het meest beangstigt.” - Marianne Williamson 

Dat geldt voor mensen, maar ook voor merken en organisaties hoor. In de praktijk merk ik dat het kernverhaal van een merk of organisatie door de jaren heen soms onder een dikke laag stof is te komen liggen, dat het kernverhaal sluimert maar nooit echt duidelijk is gemaakt, dat er zó aan geschaafd wordt totdat er niks meer overblijft van die kern.

Wat ook gebeurt is dat mensen en bedrijven hun purpose vormgeven van buiten naar binnen. Ze kijken eerst naar de buitenwereld - wat is populair, wat slaat aan of verkoopt, wat verwachten anderen - om zich dan daaraan aan te passen. Terwijl echte flow en uniciteit pas ontstaan wanneer je jouw purpose als uitgangspunt neemt en van daaruit gaat handelen. Niet andersom.

De vraag is dus niet: Wie wil je zijn, maar wie ben je al? Wat is jouw kern? Waar geloof jij in? Wat is jouw waarheid die je in de wereld wil zetten?

Vragen, inzichten, kronkels? Of denk je dat Sidekicked iets voor jou of je team kan betekenen?

Stuur gerust een mailtje naar vicky@sidekicked.be