Finding your purpose, your why, … Sinds Simon Sinek z’n beroemde cirkels introduceerde, is purpose een modewoord. Maar waar anderen er een trend of een marketingtruc in zien, blijft het voor mij overeind als een kompas dat richting geeft, zowel voor individuen als voor merken. Het vraagt wel om bewust stilstaan én doelgericht handelen. Want je purpose heeft alleen maar waarde als jij het ook op jouw unieke manier tot uiting brengt in de buitenwereld.
Je kan er duizenden boeken over lezen, zoeken tot je erbij neervalt, maar op een bepaald moment ga je die purpose ook gewoon moeten doen, ervaren en belichamen natuurlijk. Want die purpose dient zich niet zomaar aan door te wachten. Stilstaan, vertragen én actie. Jij én de andere. Denken én doen. Je hebt het allemaal nodig om (weer) helder te kunnen zien wie je altijd al bent geweest. Als een actieve kracht die doorwerkt in alles wat je doet. Eens je je bewust bent van je purpose, wordt het een handige filter voor je keuzes. Werk, relaties, projecten - je kunt alles toetsen aan de vraag: is dit in lijn met wie ik ben en wat ik wil? Als het antwoord nee is, dan is het misschien tijd om los te laten.
Wat betekent purpose voor jouw merk of organisatie?
Sterke merken ontstaan niet door alleen maar trends te volgen of zich te spiegelen aan concurrenten. Wel door trouw te blijven aan hun kern in lijn met hun visie. Hun keuzes voelen natuurlijker. Hun communicatie wordt authentieker. Ze trekken mensen en klanten aan die écht resoneren met wat ze doen. Zij hoeven niet om aandacht te roepen. Zij ‘zijn’. Ergens logisch ook, niet? Tenslotte zijn merken en organisatie toch 100% een people business waar verbinding en interactie centraal staan.
Een merk of organisatie zonder (echte) purpose is als een kompas zonder noorden. Purpose zou niet alleen in mission statements moeten staan, maar voelbaar moeten zijn in producten, diensten, klantbeleving en interne cultuur. Patagonia is een schoolvoorbeeld van een merk dat dit consequent doorvoert. Hun purpose - de planeet redden - zit verweven in alles wat ze doen, van duurzame productie tot activisme.
Uniek zijn is geen streven
Ah nee, want je bent het al. Je purpose is ook geen einddoel, maar een richting. Het is een dynamisch proces waarin je steeds meer afgestemd raakt op wat klopt. En als je die afstemming vindt, wordt alles lichter. De vraag is alleen: durf je erop te vertrouwen? Durf je te handelen vanuit wat écht klopt voor jou, in plaats van wat de wereld van je verwacht? Jij hebt al een plek in het grotere geheel, waar er plaats is voor iedereen. Je hoeft alleen maar jouw rol te vervullen. Als iedereen die mogelijkheid krijgt en neemt, ontstaat er vanzelf een groter geheel dat in balans is. Je hoeft dus niet alles te doen. Je hoeft dus niet overal in uit te blinken. You do you, en dat is genoeg.
Vragen, inzichten, kronkels? Of denk je dat Sidekicked iets voor jou of je team kan betekenen?
Stuur gerust een mailtje naar vicky@sidekicked.be